Κυριακή 30 Ιουνίου 2013

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

για τις αναρτήσεις μου χρησιμοποίησα την παρακάτω
βιβλιογραφία


ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΚΡΗΤΗΣ... Ι.Δ. ΜΟΥΡΕΛΟΣ 1931-1934

ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΚΡΗΤΗΣ...Κ.ΦΟΥΝΤΟΥΚΑΚΗΣ  1903

ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΚΡΗΤΗΣ...Π.ΒΑΛΑΚΗΣ   1900

ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΚΡΗΤΗΣ...Κ.Ι. ΞΑΝΘΗΣ   1872

ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ ΣΤΟ ΦΑΙΗΣMΠΟΥΚ
ΜΑΡΙΑ-ΣΟΦΙΑ  ΚΟΥΤΣΟΥΡΑΚΗ       2014



ΟΙ ΟΡΤΑΔΕΣ


Μετά την κατάκτηση της Κρήτης η Πύλη μετέφερε τον
στρατό της σε άλλες περιοχές που είχε ανάγκη.
Για την φρούρηση του νησιού οργάνωσε ένα στρατό από
εγχώριους αλλαξοπιστεμενους, και τον έθεσε στη διάθεση των
φεουδαρχων και των Αγάδων.
Ο στρατός που δημιουργήθηκε από ντόπιους γενίτσαρους,
χωρίστηκε σε τμήματα, με δύναμη ενός συντάγματος το
καθένα τους Ορτάδες.
Εκτός από τους ντόπιους γενίτσαρους χρησιμοποιήθηκαν
και εισαγόμενοι από άλλες περιοχές. Λόγω του άγριου
και ατίθασου χαρακτήρα τους έστελναν στη Κρήτη και στην
Ουκρανία.
Πέντε Ορτάδες είχε ο Χάνδακας, τρεις τα Χανιά και ένα
το Ρέθυμνο.Εκτός από τους τακτικούς στους Ορτάδες ήταν
γραμμένοι όλοι οι Τούρκοι πολίτες.Κάθε παιδί μετά  την
περιτομή του που γινόταν στα δώδεκα με δεκατρία έτη του,
εντασσόταν σε ένα ορτα.
Τα μέλη των Ορτάδων λεγόταν ορτακηδες.
Τους χρησιμοποιούσε η εξουσία για να επιβληθεί στους Κρητικούς.
Ο τίτλος του ορτάκι απάλλασσε από κάθε τιμωρία. Ακόμη δε
και ο Πασάς δεν μπορούσε να εναντιωθεί στη δύναμη τους.   
Με τον πέρασμα των χρόνων έγιναν κράτος εν κρατεί και
δημιούργησαν πολλά προβλήματα στον Σουλτάνο.
Σκότωσαν τον Πασά των Χανίων Σουλφικαρ επειδή τόλμησε
να εξορίσει ορτακηδες.
Πολλες φορες και πασαδες πηγαινα με το μερος τους κοντρα
στην εξουσία του Σουλτανου, οπως ο τεως Διοικητής του
Ρεθυμνου Μουσταφα Πασά,  που εκτελεσθηκε το 1697 με εντολη
του Γενικου Διοικητη Κρήτης.
Οι πιο γνωστοι γενιτσαροι ήταν ο Χανιαλης στο Καστρο,
ο Μπεντρης στον Αγ. Μυρωνα, ο Αληδακης στο Προσνερο,
ο Αφεντακακης στη Σητεια, ο Αγριολιδης στην Μεσσαρα, ο
Μεχμέτ στην Καινα, οι Καουρηδες στο Σέλινο, οι Βεργηρηδες,
οι Τζινιαληδες, οι Γλυμιδηδες, οι Ζεκιργιαδες και αλλοι.
Ολοι του αδιαφορουσαν για τις εντολες της Πυλης και
μοναδικο σκοπό ειχαν τον πλουτισμο εις βαρος των Κρητικων.
Οταν αντιδρουσε κάποιος τον σκοτωναν , σκοτωναν την οικογενεια
του και πολλές φορες και το χωριο του κατεστρεφαν απ τα
θεμελεια.

Τετάρτη 5 Ιουνίου 2013

ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΚΑΙ ΛΑΤΡΕΙΑ ΣΤΗΝ ΜΙΝΩΙΚΗ ΚΡΗΤΗ

Θεά ήταν η κύρια θεότητα της Μινωικής εποχής, μια η
και περισσότερες.Είναι η μητέρα των θεών, η Μεγάλη
Κυρία, είδος Κυβέλης η Ρέας.Λατρευόταν με πολλές
ιδιότητες. Ως θεά του πόλεμου και της καταστροφης΄
φέρει τον ""διπλούν πέλεκυν"".Ως θεά της ευφορίας,
φέρει άνθη.Επίσης φανερώνεται να δαμάζει θηρία να
κρατά φίδια. Η Μινωική Θρησκεία ήταν μητριαρχική.
Αρσενικη θεότητα δεν παρουσιάζεται σε ευρήματα των
χρόνων αυτών.
Δεν παρουσιάζεται η θέα αυτή συχνά στην ανθρώπινη
μορφή της.Τα είδωλα της είναι απλοί κυλινδρικοί
κώνοι η πάνω ανθρώπινη μορφή κάτω κώνος.
Σύμβολο της θεάς είναι ο Διπλούς η τετραπλούς πέλεκυς.
Μπροστά σε αυτόν γινόταν σπονδές και θυσίες. Το
ζεύγος Ιέρων κερατων ήταν και αυτό σύμβολο της θεάς.
Ο σταυρός επίσης με ίσες τις δυο γραμμές , το Ανκ
που κρατούσαν οι Φαραώ  και αυτά σύμβολα της θεάς.
Υπήρχαν Ιεροί στύλοι,λίθοι φυσικοί, και δένδρα όπως
η ελιά , η συκιά και άλλα.
Τόποι λατρείας  κυρίως τα φυσικά σπήλαια όπως
το Δικταίο Άντρον και το σπήλαιο του Πάτσου.
Ιερά όμως κτιζόταν και στους οικισμούς αλλά και
στα ανάκτορα.Τα ιερά αυτά ήταν μικρά και απλά,
είχαν στο εσωτερικό τους ένα από τα ιερά δένδρα.
Επίσης υπήρχε σε αυτά το είδωλο , τα ιερά σύμβολα
και ο βωμός.
Εκτός από τη Θεά υπήρχαν και οι ανθρωπόμορφοι
η τερατόμορφοι δαίμονες, με υπηρετικό ρόλο.
Βρέθηκε στο Ιερό του Πετσοφα η απεικόνιση μιας
θεότητας με αλεξικακες ιδιότητες.
Η λατρεία  στις θεότητες περιλάμβανε
θυσίες ζώων, προσφορές απαρχών καρπών και υγρών
της γης,προσευχές και δεήσεις μπροστά στο είδωλο
η τα ιερά σύμβολα της θεότητας.
Τιμές απένειμαν και στους νεκρούς.Σπονδές και χοές
αλλά και προσφορές κατά τον ενταφιασμό αλλά και σε
άλλες τακτές μέρες. Οι ιεροπραγίες αυτές συνοδεύονται
με μουσικη απο λιρα και διπλο αυλο αυλησης.